Naprawa silników elektrycznych – co warto wiedzieć?
Silniki elektryczne to trwałe urządzenia. Jednak w wyniku długiej eksploatacji mogą ulegnąć różnego typu uszkodzeniom. Kiedy dojdzie do awarii, wiele osób zastanawia się, czy zdecydować się na naprawę uszkodzonego silnika, czy lepiej kupić nowy?
Wszystko tak naprawdę jest uzależnione od skali jego uszkodzenia. Jednak nie zawsze trzeba od razu przeznaczyć dość duże środki finansowe na nowy silnik elektryczny.
Nasza firma Silpol od lat specjalizuje się nie tylko w sprzedaży wysokiej jakości silników elektrycznych, reduktorów, przekładni, falowników, części zamiennych. Dzięki wykwalifikowanej kadrze pracowników zajmujemy się również naprawą silników elektrycznych. Dajmy im tak zwane drugie życie.
Naprawa silników elektrycznych – co warto wiedzieć?
To jest pytanie, które każdy zadaje sobie w sytuacji, kiedy uszkodzeniu uległ silnik elektryczny. Najczęściej powodem usterki jest spalenie jednostki z powodu intensywnej pracy. Jego uszkodzenie w maszynach przemysłowych, urządzeniach na linii produkcyjnej ma realny wpływ na straty finansowe danego przedsiębiorstwa.
Można powiedzieć, że zakupienie nowego silnika elektrycznego jest najszybszym i najprostszym rozwiązaniem. Trzeba jednak liczyć się z tym, że zakup nowego układu napędowego dla danej maszyny wiąże się ze sporym wydatkiem.
Nie zawsze trzeba kupować nowy silnik. Wręcz przeciwnie! W wielu przypadkach naprawa uszkodzonego silnika elektrycznego jest lepszym rozwiązaniem niż jego wymiana na nowy.
Nie w każdym napędzie musi przecież dojść do uszkodzenia wszystkich części składowych silnika. Poza tym wbrew powszechnej opinii jego naprawa nie zawsze jest czasochłonna i niesie ze sobą wysokie koszty.
W tej sytuacji po awarii silnika nie spisujmy go od razu na straty. Warto zainwestować w jego naprawę. Przezwajanie silnika, bo tak określa się jego naprawę, polega na regeneracji poszczególnych elementów podzespołu. W zależności od skali uszkodzenia poza wymianą uszkodzonego uzwojenia często wymianie polegają również łożyska, tarcze łożyskowe oraz wał urządzenia.
Jakie elementy najczęściej są podatne na uszkodzenia?
Silnik elektryczny nierówny silnikowi elektrycznemu. W zależności od jego przeznaczenia wyróżniamy, m.in. silniki jednofazowe oraz trójfazowe. Do tego silniki uniwersalne, zasilane prądem stałym lub zmiennym.
W związku z tym trzeba liczyć się z tym, że uszkodzeniom mogą ulegnąć różnego typu elementy podzespołu. Mogą one być związane z elektryką albo uszkodzonymi elementami mechanicznymi. Do najczęstszych usterek zalicza się:
- przerwanie izolacji uzwojenia,
- zużycie łożysk,
- zużycie czopa wału,
- napięcie wału,
- wyrobienie gniazda tarczy łożyskowej,
- poluzowany wirnik,
- mocowanie pakietu,
- przerwanie linek,
- uszkodzenie zacisków,
- asymetria napięcia,
- przeciążenie robocze,
- niewspółosiowość,
- niewłaściwe wyważenie wału,
- zniekształcenie harmoniczne.
Jakie elementy najczęściej są podatne na uszkodzenia?
Tak naprawdę długość czasu naprawy silnika zależy od kilku czynników. Nie da się od razu jednoznacznie określić, czy naprawa zajmie dzień, a może tydzień. Czas naprawy usterki uzależniony jest od tego, jaki element podzespołu został uszkodzony.
W pierwszej kolejności należy przeprowadzić dokładną diagnostykę, aby ustalić, co jest powodem uszkodzenia i który element uległ awarii. To wiąże się często z rozłożeniem silnika na części pierwsze.
Ponadto trzeba ocenić kondycję całego silnika. Podczas analizy może się okazać, że uszkodzona jest jedna część, ale kolejne też są już bliskie zużycia. Wtedy najlepiej zdecydować się również na ich wymianę.
Kolejny aspekt, który ma wpływ na czas naprawy silnika to jego moc. Im napęd będzie silniejszy, tym więcej potrzebuje on uzwojenia, które umożliwi mu ponowne poprawne działanie. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że jednym z najbardziej czasochłonnych zajęć jest właśnie regeneracja stojana.
W niektórych przypadkach silnik wymaga również zabiegu lakierowania. Jak wiadomo, po nałożeniu lakieru potrzebny jest dodatkowy czas, aby wszystko dokładnie wyschło. Dopiero po tym będzie możliwy jego montaż.
Wspomnieć trzeba jeszcze o jednej ważnej kwestii. Podczas naprawy silnika, w zależności od skali uszkodzenia niektóre elementy wymienia się na nowe. Wynika to z faktu, że nie da się ich już naprawić albo po prostu jest to nieopłacalne.
Natomiast niektóre, w związku z niewielkim uszczerbkiem można tańszym kosztem po prostu naprawić i zregenerować. To też ma wpływ na czas całego procesu naprawy. Naturalnie wymiana danego elementu zajmuje mniej czasu niż jego naprawa.
Ma to jednak swoje zalety. Kiedy zdecydujemy się na to drugie rozwiązanie, czyli naprawę mniejszych części, możemy liczyć na niższe koszty związane z całym procesem naprawy silnika.
Nowe części są niestety drogie. Czasami warto poczekać kilka dni dłużej, ale za to przyjdzie nam uregulować dużo niższy rachunek za naprawdę napędu elektrycznego.
Jakie elementy najczęściej są podatne na uszkodzenia?
Każdemu zależy na tym, aby urządzenia z silnikiem elektrycznym działały poprawnie jak najdłużej. Dlatego warto pamiętać, żeby stale monitorować ich pracę. Im wcześniej wykryjemy jakąś usterkę, mamy szansę zaoszczędzić na ich naprawie.
Jeśli już dojdzie do uszkodzenia silnika, to najlepiej oddajmy go w ręce profesjonalnych serwisów specjalizujących się w ich naprawie. Aby przywrócić im tak zwane „drugie życie” trzeba mieć szeroką wiedzę i doświadczenie.
Do tego mają szereg narzędzi niezbędnych do ich diagnostyki i bezpośredniej naprawy. Nie próbujmy również samodzielnie naprawić silnika. Z jednej strony może to narazić inne osoby na niebezpieczeństwo podczas wykonywania pracy w pobliżu urządzeń z silnikami elektrycznymi, a z drugiej przyczynić się do jeszcze większych uszkodzeń silnika.
Najlepszym rozwiązaniem jest zaufanie specjalistom w danej dziedzinie. Jeśli Twój silnik uległ awarii, zgłoś się do naszej firmy Silpol, która zajmuje się kompleksową naprawą silników. Sprawimy, że napęd elektryczny po pobycie w naszym serwisie będzie działał jak nowy!
Od lat zajmujemy się dystrybucją układów napędowych oraz świadczymy usługi z zakresu serwisów silników elektrycznych, a także automatyki przemysłowej, pomp i wentylatorów.
Sprawdź również nasze inne wpis blogowe: