Przewijanie silników – w jakim celu? Jak wygląda?

Silnik elektryczny jest popularną i powszechnie stosowaną jednostką napędową, którą wykorzystuje niemal każda branża. Jego zaletą jest brak emisji spalin. Dzięki temu może pracować w pomieszczeniach zamkniętych, wprawiając w ruch maszyny, środki transportu wewnętrznego, linie technologiczne czy każde urządzenie elektryczne.

Konstrukcja podzespołu nie jest całkowicie odporna na uszkodzenia mechaniczne i elektryczne. Gdy do nich dojdzie, często ratunkiem jest wykonane przez profesjonalny serwis przezwojenie silnika.

W jakim celu przewija się silniki?

Silnik elektryczny to maszyna, której zadaniem jest przekształcanie energii elektrycznej w mechaniczną. Ma prostą budowę, gdyż składa się z nieruchomego stojana i poruszającego się wirnika.

Stojan to część kadłuba wyłożonego wewnątrz pakietami odizolowanych od siebie blach ze stali transformatorowej, na które są nawinięte uzwojenia. Tworzy je cewka, na którą jest nawinięty najczęściej miedziany drut.

przezwajanie silników

Wirnik silnika składa się z rdzenia o podobnej budowie jak rdzeń stojana. Na nim również znajduje się uzwojenie. Rdzeń i przewietrznik są zamontowane na wale. Dodatkowym elementem budowy silników indukcyjnych jest zakończona dwoma pierścieniami klatka z nieizolowanych prętów.

Proces przemiany energii elektrycznej w mechaniczną w silniku zachodzi z udziałem zmiennego pola magnetycznego. Jest ono wywołane prądem, który płynie przez uzwojenie. Wytworzona w ten sposób siła elektrodynamiczna wymusza obrót wału, który z kolei przenosi ruch na podłączoną do niego maszynę. Z powyższego opisu wynika, że do sprawnego działania silnika niezbędne jest m.in. niezawodne uzwojenie.

Silniki elektryczne w trakcie eksploatacji są poddawane znacznemu obciążeniu. Płynący przez nie prąd może być na tyle duży, że prowadzi do stopienia uzwojenia. Remont silnika elektrycznego pozwala przywrócić mu sprawność. Jednym z jego elementów jest właśnie przezwajanie.

Przezwajanie silników – krok po kroku

Przezwajanie silników elektrycznych ma na celu przywrócenie sprawności jednostki napędowej bez potrzeby wymieniania całego jej serca. Dzięki temu można zaoszczędzić sporo pieniędzy włożonych w remont lub zakup nowego silnika.

Chociaż przezwajanie, czy też przewijanie silników, polega na wymianie uzwojenia na nowe, nie jest to proste zadanie. Wymaga wiedzy i specjalistycznych narzędzi. Często wiąże się też z dodatkowymi czynnościami, podczas których są odnawiane tarcze łożyskowe, każde łożysko oraz wał urządzenia.

Poradnik przezwajania silników zaleca przeprowadzenie tego procesu w kilku krokach.

Demontaż silnika

Przewijanie silników elektrycznych rozpoczyna się od demontażu poszczególnych części jednostki napędowej. Polega on na usunięciu mocowań i wymontowaniu elementów takich jak przewietrznik wraz z osłoną, tarcze napędowe oraz wirnik.

Dzięki temu uzyskuje się dostęp do uzwojenia umieszczonego na pakietach blach wewnątrz stojana. Fachowiec może wówczas ocenić stopień uszkodzenia miedzianego drutu i zaplanować dalszą pracę.

Demontaż uzwojenia

Drut uzwojenia zazwyczaj nie jest przepalony w całości, a jedynie miejscowo. Ponieważ jednak jest układany warstwowo, a każdy kolejny nawój przykrywa wcześniejsze, zlokalizowanie uszkodzenia wymaga demontażu całego zwoju.

Do tego celu używa się specjalnej maszyny, która usuwa stary drut i nawija nowy. W niektórych silnikach, cewki da się zdemontować ręcznie. Ważne jest jednak, aby złącze zostało odcięte w sposób umożliwiający przyłączenie nowego uzwojenia.

przewijanie silników

Montaż uzwojenia o odpowiednich parametrach

W kolejnej fazie należy nawijać nowe uzwojenie, jednak nie może ono być przypadkowe. Istotne są odpowiednio dobrane przekrój i długość drutu. Każdy taki parametr jest specyficzny dla danego typu silnika i decyduje o cechach takich jak ilość obrotów czy moc silnika.

Wymienione wartości dobiera się na podstawie specjalnych katalogów. Alternatywą jest też wykonanie pomiarów ręcznie, co jednak jest czasochłonne i wymaga zastosowania mikrometru.

Starannie dobrany nowy drut można nawinąć za pomocą wspomnianej maszyny. Dzięki niej pojawia się gwarancja precyzyjnego wykonania i właściwego ułożenia uzwojenia. Oczywiście drut można też nawijać ręcznie, lecz takie przezwajanie silników o dużej mocy jest czasochłonne i nie gwarantuje najwyższej jakości usługi.

Zabezpieczenie uzwojenia

Ostatnią czynnością wykonywaną przed ponownym złożeniem silnika jest zabezpieczenie uzwojenia. W tym celu można je lakierować specjalnym preparatem chemicznym. Następnie lakier utwardza się w specjalnym piecu, w którym umieszcza się cały stojan. Kondensacja trwa do czasu uzyskania przez lakier pożądanych właściwości.

Złożenie silnika i sprawdzenie

Końcowy etap, jaki następuje po wyjęciu stojana z pieca, to ponowny montaż silnika. Polega on nie tylko na umieszczeniu wszystkich elementów na właściwych miejscach. Naprawa obejmuje też uszczelnienia, łożyska i zabezpieczanie styków.

Ostatnią czynnością jest przeprowadzenie testów potwierdzających sprawność jednostki napędowej. Do tego celu wykorzystuje się precyzyjny sprzęt elektroniczny. Niekiedy trzeba też wyważać maszynę, aby ustawić jej właściwe parametry pracy wałów.

Podsumowanie

Usługi z zakresu przezwajania silników elektrycznych są naszą specjalnością. Realizujemy je od dawna, dlatego mamy w tej dziedzinie wieloletnie doświadczenie.

Doskonale wiemy, że zregenerowane jednostki napędowe są w stanie wykonać taką samą pracę, jak nowe silniki. Dlatego usługa przezwajania silnika jest chętnie wybierana, gdy dojdzie do awarii. Zregenerowane jednostki bez zarzutu działają w zakładach produkcyjnych branży elektromechanicznej i wielu innych.

Jednocześnie prowadzimy sprzedaż silników elektrycznych oraz części takich jak pompa, wariator czy falownik.